Het betreft hier een (spoor)viaduct gelegen
in de A15, ter hoogte van afslag 31 A15 Wadenooijen.De beide klem naast elkaar gelegen
spoorviaducten bestaan uit 4 steunpunten. De landhoofdopleggingen (steunpunt
1 en 4) zijn rolopleggingen. De opleggingen waren ernstig gecorrodeerd
en zijn van een nieuwe conservering voorzien. Tevens zijn een aantal stalen
onderplaten vervangen.
Als onderdeel van variabel onderhoud is uit instandhoudingsinspecties en
nader onderzoek gebleken dat er aan het viaduct onderhoud uitgevoerd dient
te worden. Doel is dat na de realisatie de constructie weer voor 30 jaar
veilig, betrouwbaar en beschikbaar is.
Het dek is samengesteld uit geprefabriceerde betonnen liggers, met een
in het werk gestorte druklaag. Ter plaatse van de steunpunten is het dek
met ter plaatse gestorte oplegbalken continu gemaakt. Hierdoor is het een
statisch onbepaald dek verkregen.
Doordat er in het verleden regelmatig lekkages zijn geweest ter plaatse
van de voegovergangen, waren de opleggingen, plaatselijk ernstig, gecorrodeerd.
Om de conservering van de rolopleggingen en boven- en onderplaat deugdelijk
uit te voeren, zijn de rolopleggingen gedemonteerd. Hiertoe zijn de dekken
over een hoogte van circa 10 mm gevijzeld. De vijzelwerkzaamheden zijn
uitgevoerd, terwijl het viaduct nog in gebruik was. Bovenliggend verkeer
heeft hiervan geen hinder ondervonden.
Nadat de rollen zijn verwijderd, zijn deze mechanisch gereinigd, opnieuw
geconserveerd en teruggeplaatst. Ook de boven- en onderplaat zijn mechanisch
gereinigd en opnieuw geconserveerd. Op een aantal locaties zijn, door overmatige
afname van materiaal, de onderplaten vervangen.
Aanwezige betonschades aan de hoofddraagconstructie zijn, conform de CUR118,
handmatig gerepareerd. Voorafgaand aan de reparatiewerkzaamheden is het
volledige oppervlak geinspecteerd en afgeklopt.
De werkzaamheden zijn in november 2017 afgerond en opgeleverd.