Yavuz Sultan Selim brug
Nieuw wereldrecord voor grootste hoofdoverspanning met Freyssinet tuikabels
De Yavuz Sultan Selim Bridge werd afgelopen
week in gebruik genomen na een feestelijke ceremonie. Deze bijzondere hybride
brug met het tuisysteem van Freyssinet heeft een hoofdoverspanning van
1.408 meter, een nieuw wereldrecord.
De Yavuz Sultan Selim, een hybride tui- / hangbrug, ligt ten noorden van
Istanbul en is ontworpen door ingenieurs Jean-François Klein en Michel
Virlogeux. De brug heeft een totale lengte van 2.164 meter en de torens
zijn 322 meter hoog. De lengte van de 1.408 meter hoofdoverspanning is
groter dan het Russky Island brug, welke een overspanning van 1.104 meter
heeft. Ook deze brug is uitgerust met het tuisysteem van Freyssinet. Met
zijn acht rijstroken (vier in elke richting) en twee spoorlijnen, zal de
Yavuz Sultan Selim Bridge verkeer tussen Europa en Azië bevorderen.
Freyssinet was in dit bijzondere project verantwoordelijk voor onderzoek,
ontwerp, de levering en installatie van kabels en dempers. Daarnaast is
de brug ook voorzien van het Freyssinet voorspansysteem, en was Freyssinet
verantwoordelijk voor het liften van de 17 centrale overspanning segmenten.

Technische…..
Freyssinet startte de eerste technische studies aan het eind van 2012.
Het projectteam voor het project had te kampen met een aantal uitdagingen
in verband met de specifieke kenmerken van de constructie. Om het gewicht
van het dek en verkeer op de brug te ondersteunen, werden kabels bestaande
uit 75 en 151 strengen met een treksterkte van 1960 MPa gebruikt. Specifiek
voor dit project werd een nieuw 151-strengs anker ontworpen. Daarnaast
zijn een aantal innovatieve demper oplossingen ontwikkeld en speciale zadels
werden bedacht.
.... en menselijke uitdagingen
De installatie van de verschillende Freyssinet technieken vonden verspreid
plaats tussen begin 2014 en medio 2016. Het project begon in februari 2014
met het aanbrengen van voorspanning. De eerste tuikabel, met een lengte
van 154 meter, werd geïnstalleerd in april 2015. De laatste kabel werd
in februari 2016. Een totaal van 176 compacte Freyssinet kabels met een
hoge treksterkte werden geïnstalleerd. Meer dan 300 mensen werkten de klok
rond, zeven dagen per week, om dit project te voltooien.