BAM bouwt voor Provincie Drenthe een nieuwe
Spoorbrug over het Coevorden-Vechtkanaal. De brug maakt deel uit van de
Spoorboog Coevorden. Door de aanleg van de Spoorboog komt het rangeren
van de goederentreinen in het centrum van Coevorden te vervallen.
Freyssinet heeft in samenwerking met BAM diverse alternatieven beschouwt
om tot de meest effectieve bouwmethode voor de betonnen trogbrug te komen.
Op basis hiervan is gekozen voor verhoogd bouwen om de bekistingswerkzaamheden
vlak boven het waterniveau te vergemakkelijken. Stalen onderslagbalken
van circa 22 meter overspannen de afstand tussen de permanente steunpunten.
Dankzij deze methode zijn kostbare tijdelijke hulpsteunpunten in het kanaal
uitgespaard.
Freyssinet verzorgt het 3D-ontwerp (inclusief BIM-model), de levering en
de (de)montage van de volledige ondersteuningsconstructie van de bekisting.
Tevens voert Freyssinet de vijzelwerkzaamheden uit ten behoeve van het
verhoogd bouwen. Komende week zal de trogbrug bijna 1,5 meter worden afgevijzeld
tot op de definitieve hoogte.
Naast de ondersteuningsconstructie en de vijzelwerkzaamheden verzorgt Freyssinet
tevens de voorspanning en de opleggingen. Hiermee wordt hoofdaannemer BAM
ondersteund met een volwaardig en integraal pakket aan specialistische
civiele technieken. Wij zijn er trots op dat we aan deze brug zo’n mooie
bijdrage kunnen en mogen leveren.